Digital marknadsplan - så enkelt är det

Publicerad

Trots att digital marknadsföring har oöverträffade resultat är företag i gemen för dåliga på att arbeta strukturerat med det. Här kommer våra tips.

Inventera dina kampanjer

Kampanjer kan ha fyra olika syften, på en glidande skala. De kan antingen vända sig mot dina existerande kunder eller till nya kunder. Men de kan också vara antingen långsiktiga eller kortsiktiga.

Låt oss säga att du är en försäljare av kosmetika och den produkt som du allra helst vill sälja är brun utan sol-kräm. En kortsiktig kampanj till existerande kunder kan till exempel vara ett mailutskick eller en Facebook-uppdatering med ”25% rabatt St Tropez Gradual Tan Medium bara idag”. Motsvarigheten för nya kunder kan vara en SEM-annons eller Google Shopping på produktnamnet. Det kan också vara en display-annons med pris-produkt. Här kommer du ha en lysande konvertering och det är därför vi ser att många, särskilt e-handlare, annonserar tungt på den här typen av annonser. Problemet är att den kund som klickar på det redan vet att det just är den produkten de vill ha.

Du behöver vara mer långsiktig för att fånga upp kunder tidigare i köpbeslutet också. Video kan förmedla både en berättelse och en känsla på ett sätt en statisk bild har svårt att göra. Därför är både YouTube och Facebook Video bra för att förmedla känslan av att vara brun och snygg långt innan vårt nordiska klimat medger det.

Det är dessutom bra att arbeta långsiktigt med dina befintliga kunder. Du måste hela tiden övertyga dem om att de gjort rätt i att just välja dig. Som kosmetikaförsäljare kan du ha ett nyhetsbrev där du är först med att lansera de nya sminktrenderna eller berätta om hur just ditt smink inte är testat på djur.

Täpp till hålen i din konverteringstratt

Dina kunders digitala köpresa kan liknas vid en tratt som du ska leda dem ner för. Längst upp, i dess breda ände har du alla dem som egentligen har behov av din produkt, men egentligen inte vet om det än. Här vet inte ens kosmetik-försäljarens kommande kunder om att de vill ha brun utan sol, än mindre St. Tropez Gradual Tan. Här handlar det om att inspirera till köp, att få dem att överväga att använda brun utan sol och ditt företag överhuvudtaget.

När människor rör sig på nätet lämnar de spår efter sig, spår som du kan fånga upp och använda. Nästa steg är att fånga in dem som visat intresse för brun utan sol och börja annonsera mot dem för att övertyga dem om att de verkligen ska köpa just St. Tropez Gradual Tan och att de ska göra det hos just dig.

Nu kommer vi ner till hålet i tratten. Där du ska få de övertygade att köpa hos just dig. Här handlar det om att ha både Sökmotoroptimering och sökmotorannonsering i topptrim. För vad spelar det för roll om det är du som övertygat kunder att St. Tropez Gradual Tan är vägen till skönhet och lycka om du hamnar på sidan 3 på Google?

Använd Google Trends för rätt timing

När du syns är lika viktigt som var du syns. Och du kan lägga hur mycket som helst på fokusgrupper och kvantitativa analyser för att få fram precis rätt timing i dina marknadsföringskampanjer. Eller så accepterar du det faktum att människor kommit att använda Google för att lösa alla sina problem.

Med Google Trends kan du helt enkelt se när människor googlat efter dina produkter och därigenom se när de behövt dem. Så låt oss titta på vår fiktiva kosmetika-försäljare, är det rätt att satsa på att brun utan sol är något människor köper för att dölja det faktum att just den här sommaren var den regnigaste i mannaminne på Teneriffa och att de lika gärna kunde ha tillbringat semestern vid Pite Havsbad? Google Trends ger ett tydligt svar. Nej. Det är helt fel.

Brun utan sol är en produkt dina potentiella kunder köper för att tjuvstarta solbrännan och därför börjar de googla på produkter innan vinterdäcken åkt av, det vill säga redan i mitten av april för att toppa i början av juni. Efter midsommar är nivåerna låga igen och i augusti är loppet kört, med lägre nivåer än februari. Det här är något du kan använda när du planerar vilka produkter du ska göra reklam för och när. Genom att undersöka söktrycket för dina olika produkter kan du marknadsföra dem när de är som mest efterfrågade.

Det här är förstås väldigt grova drag. Vi på Keybroker hjälper dig gärna med en långt mycket mer detaljerad digital marknadsplan. Kontakta oss på Keybroker i formuläret nedan så bokar vi ett möte där vi berättar mer i detalj hur du kan förbättra din försäljning online.

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Ulrik Rydén - ulrik.ryden@keybroker.com, +46 763 249 485