Omdöpt annons blev klickraket

Omdöpt annons blev viral

Utmaning

Sandhamns Seglarhotell ville kommunicera sitt erbjudande på Facebook, ett rabatterat pris på ett weekendpaket, under en viss period. Målet var att generera så många bokningar som möjligt, men även spridning i sociala medier och ett större engagemang överlag i målgruppen.

Så gjorde vi

Efter att ha gått igenom Sandhamns Seglarhotells följare och fått en vettig överblick av dem, valde vi att döpa om erbjudandet från Skärgårdsweekend till Romantisk weekend. Klyschvarning, kanske, men läs vidare.

Istället för den gängse bilden av en romantisk weekend, valde vi att använda begreppet för att peka på vad Sandhamns Seglarhotell står för - öppenhet. Genom att placera ett homosexuellt par i anslutning till ett i ärlighetens namn rätt generellt erbjudande pekade vi på det enkla faktum att Sandhamns Seglarhotell är öppet för precis alla, men i just i det här fallet för alla i ett förhållande; oavsett hur det såg ut (dessutom kunde vi rikta in den, annonsen, mot alla som angett att de levde just så; gift, sambo eller i förhållande). I tillägg till det valde vi ut en geografisk utgångspunkt för att peka på hotellets närhet till användaren. Tanken var helt enkelt att engagera målgruppen med ett erbjudande och en ståndpunkt. Och som vi engagerade.

Resultat

Gensvaret från målgruppen var enormt. Större än vad vi någonsin kunde drömma om. Faktum är att engagemanget var så stort att priset per klick snabbt hamnade under förväntade nivåer, vilket i sin tur maximerade vår kunds budget. Sammanfattningsvis tog sig nästan 3000 unika individer till Sandhamns Seglarhotells site, ett hundratal nya följare till hotellets Facebooksida och andelen shares och likes ökade betydligt under en väldigt kort period, bara några veckor. Allt på grund av en annons med ett i grunden rätt självklart budskap - alla är välkomna (och just nu till ett bra pris).

Vill du också få förslag på vinnande idéer på Facebook? Kontakta oss så berätta vi mer!


Omdöpt annons blev klickraket


Analog katalog fick liv online


Femfaldig ökning på 24 timmar


Marginalerna gjorde helheten


Smartare räckvidd för samma peng


En halv miljon besök på två månader


Naturlig trafik är den bästa trafiken


Flytthjälp gav mer organisk trafik


Hitta problemen och lös dem

Kontakta oss

08-5100 5700

Sveavägen 63, 113 59 Stockholm

Presskontakt

Fredrik Holmén, VD - [email protected]